Metodika práce s mládeží v týmu SK Slaný – ročník 2012/2013
- Úvodní ustanovení
Tato metodika vychází z koncepce práce s mládeží v SK Slaný
- Cíle
Smyslem a cílem práce s mládeží je systematicky a cíleně vychovávat kvalitní sportovce a fotbalisty, formování a rozvoj osobnosti a vychovávat vůdčí a sebevědomé osobnosti.
- Metody
Pro výchovu úspěšného sportovce je nutné systematicky pracovat na rozvoji sportovně – výkonnostním i osobnostním
- Sportovně – výkonnostní rozvoj
dlouhodobé, střednědobé i krátkodobé plánování tréninkového procesu s cílem zvyšování výkonnosti hráčů a řetězení jejich dovedností
systematicky posouvat hráče z komfortní zóny do zóny nekomfortní – zvyšování nároků na jednotlivé hráče
- Osobnostní rozvoj
- podporovat v dětech „vítězného ducha“ – nepotlačovat rozvoj osobnosti na úkor týmu (zejména v nejmladších kategoriích)
- vést děti k pravidlům fair play
- učit děti základním sociálně-interakčním návykům (kamarádství, spolupráce, atd.)
- učit děti samostatnosti
Etapy sportovního tréninku
S ohledem na trendy v současném světovém fotbale (rychlost hry a zmenšování herního prostoru) je potřeba se zaměřit na všestranný herní i pohybový rozvoj, zvládání elementárních herních dovedností.
V nejmladších věkových kategoriích je důležité nehrát na výsledky (samozřejmě chtít vyhrát, mít „vítězného ducha“, ale ne za každou cenu) na úkor správného rozvoje schopností a dovedností, které momentálně nemusí přinášet výsledek, ale jsou základem pro úspěšný přechod do kategorie dospělých (pro budoucí uplatnění). Např.: nesvazovat taktikou, vždy, i přes počáteční neúspěchy, klást důraz na kreativitu hráčů na všech postech, vždy vyvíjet snahu o konstruktivní řešení herních situací nejen v klidu, ale i pod tlakem.
Etapa základního tréninku
Základní charakteristikou této etapy je prohlubování osvojených schopností a dovedností, rozvoje motorických a koordinačních dovedností a postupné řetězení osvojených dovedností
- Starší přípravka U-10, U-11
V kategorii starších přípravek postupně nabývá na významu THV před IHV. Postupně je větší důraz kladen na kombinaci a vnímání celého prostoru hřiště. Přesto rozvoj individuality nesmí být potlačován na úkor týmu. V kategoriích starších přípravek již dochází k mírné (individuální) specializaci, přesto je zde stále preferována univerzálnost a rotování na postech.
Technické požadavky:
• zvládnutí základní techniky hry hlavou
• zvládnutí klamavých pohybů
• převzetí míče všemi částmi těla
• učení techniky převzetí míče s protihráčem
• zvládnutí krytí míče
• zvládnutí převzetí míče ze vzduchu
• naučit se vhazování
• řetězení naučených dovednostíTaktické požadavky
• učení se rozhodování ve složitých situacích (volba přihrávky či individuální činnosti)
• vnímání celého prostoru hřiště
• nesledovat pouze míč, ale i hráče
• učit se komunikovat
• naučené dovednosti zdokonalovat a provádět v maximální rychlosti
• základy taktického jednání v útočné i obranné fázi – rozestavení, „dělba práce“ jednotlivce i skupinyCíle :
• prohlubování osvojených pohybových schopností a dovedností
• uplatňování naučených základních dovedností ve hře, prostorová orientace ve hře
• rozvoj herních činností jednotlivce
• rozvoj techniky práce s míčem
• obecný tělesný rozvojForma :
• různé modifikace průpravných her
• průpravná cvičení prvního a druhého typu s postupným navyšováním herních cvičení prvního a druhého typu