Metodika práce s mládeží v týmu SK Slaný – ročník 2012/2013
- Úvodní ustanovení
Tato metodika vychází z koncepce práce s mládeží v SK Slaný
- Cíle
Smyslem a cílem práce s mládeží je systematicky a cíleně vychovávat kvalitní sportovce a fotbalisty, formování a rozvoj osobnosti a vychovávat vůdčí a sebevědomé osobnosti.
- Metody
Pro výchovu úspěšného sportovce je nutné systematicky pracovat na rozvoji sportovně – výkonnostním i osobnostním
- Sportovně – výkonnostní rozvoj
dlouhodobé, střednědobé i krátkodobé plánování tréninkového procesu s cílem zvyšování výkonnosti hráčů a řetězení jejich dovedností
systematicky posouvat hráče z komfortní zóny do zóny nekomfortní – zvyšování nároků na jednotlivé hráče
- Osobnostní rozvoj
- podporovat v dětech „vítězného ducha“ – nepotlačovat rozvoj osobnosti na úkor týmu (zejména v nejmladších kategoriích)
- vést děti k pravidlům fair play
- učit děti základním sociálně-interakčním návykům (kamarádství, spolupráce, atd.)
- učit děti samostatnosti
Etapy sportovního tréninku
S ohledem na trendy v současném světovém fotbale (rychlost hry a zmenšování herního prostoru) je potřeba se zaměřit na všestranný herní i pohybový rozvoj, zvládání elementárních herních dovedností.
V nejmladších věkových kategoriích je důležité nehrát na výsledky (samozřejmě chtít vyhrát, mít „vítězného ducha“, ale ne za každou cenu) na úkor správného rozvoje schopností a dovedností, které momentálně nemusí přinášet výsledek, ale jsou základem pro úspěšný přechod do kategorie dospělých (pro budoucí uplatnění). Např.: nesvazovat taktikou, vždy, i přes počáteční neúspěchy, klást důraz na kreativitu hráčů na všech postech, vždy vyvíjet snahu o konstruktivní řešení herních situací nejen v klidu, ale i pod tlakem.
Etapa základního tréninku
Základní charakteristikou této etapy je prohlubování osvojených schopností a dovedností, rozvoje motorických a koordinačních dovedností a postupné řetězení osvojených dovedností
- Mladší přípravky U-8, U-9
V této kategorii nadále převažuje preference IHV nad týmovým a rozvoj HČJ, učení se novým motorickým a koordinačním dovednostem. Nadále se u dětí rozvíjí univerzálnost a rotace na různých postech.
Technické požadavky
- automatizace pohybových dovedností se zapojením dalších vjemových prvků
- schopnost používat obě nohy pro přihrávku po zemi, vzduchem, na různé vzdálenosti
- přihrát v pohybu i z místa
- přesně střílet na branku
- hra na různých postech
- rozvoj a stimulace klamných pohybů těla
- učení techniky převzetí míče
- učení krytí míče
- naučit se přijmout trest
- snaha osvojené dovednosti postupně provádět ve vyšší rychlosti
Taktické požadavky:
- běh do prostoru pro příjem míče
- pozice v délce a šířce hřiště
- nesledovat jen míč, ale i hráče
- obsazování hráče a bránit soupeře
- naučit se hrát na různých postech
- učíme krýt míč, když driblujeme (vedeme míč)
Cíle:
- prohlubování osvojených pohybových schopností a dovedností
- uplatňování naučených základních dovedností ve hře, prostorová orientace ve hře
- rozvoj herních činností jednotlivce
- rozvoj techniky práce s míčem
- obecný tělesný rozvoj
Forma:
- různé modifikace průpravných a pohybových her
průpravná cvičení prvního a druhého typu (COERVER)